Життя без пластику

Що ми можемо змінити, об’єднавшись?

Сьогодні прогресивна світова спільнота стурбована проблемою забруднення довкілля відходами пластику. Для тих, хто переймається проблемами довкілля та готовий змінити не лише свої звички, але й ситуацію навколо себе, Грінпіс підготував спеціальний посібник «Мільйон дій для планети: майбутнє без пластику» з практичними порадами, як на своєму рівні розпочати боротьбу за життя без пластику.

Конвеєр відходів

Дослідження міжнародних екологічних організацій показують, що вже майже півсотні років людство пасивно спостерігає за безконт­рольним збільшенням обсягів виробництва одноразових пластикових виробів. Використовуючи ці вироби, ми побічно стаємо учасниками забруднення навколишнього середовища пластиковими відходами. Однак, через це щороку мільйони тонн пластику потрапляють у ґрунт і в океани. Якщо не зупинити це згубне явище, ситуація може стати незворотною для нашої планети.

Вчені довели, що пластикове забруднення надзвичайно шкідливе. Нав’язана нам споживацька культура «купив – використав – викинув» руйнує навколишнє середовище всюди, починаючи від океанських глибин, закінчуючи сусіднім парком. Сьогодні виробляється занадто багато одноразового пластику, а на повторне використання чи переробку йде лише невелика його частка. Мільйони тонн пластику, які щорічно і безконтрольно виробляються промисловими корпораціями та надходять до торговельної мережі, довгий час залишалися поза увагою урядів більшості країн світу. Внаслідок цього, корпорації та торгові мережі, як і раніше, перекладають відповідальність за товари, які вони виробляють та реалізують, на покупців, а реальну шкоду – на довкілля.

Як свідчить статистика, починаючи з 1950 року у світі вироблено більше 8 млрд тонн пластикових матеріалів, що приблизно дорівнює вазі 1 млрд слонів або 47 млн синіх китів. Проте, тільки близько 9% цього обсягу відправляється на переробку, ще 12% – спалюється, а інші 79% потрапляють на звалища або безпосередньо в навколишнє середовище. Чи не найбільше потерпають від пластику океани і моря. Щохвилини в них потрапляє приблизно одна вантажівка відходів з пластику, а за рік – майже 12,5 млн тонн. Сьогодні у Світовому океані вже скупчилося близько 5 трлн одиниць пластикових предметів. Цього достатньо, щоб 400 разів обернути ними всю Землю.

Поради Грінпіс

Міжнародна незалежна неурядова екологічна організація Грінпіс сумісно з іншими організаціями з глобального руху #BreakFreeFromPlastic («Порви з пластиком») здійснюють боротьбу за вирішення проблеми пластикового забруднення. Насамперед, вважають там, необхідно починати звідти, де проблема народжується – в корпораціях, які його виробляють, торгівельних мережах та у владних органах, які не здійснюють належних дій. В Грінпіс вважають, що лише об’єднавши зусилля, можливо створити світ без одноразового пластику. Для цього потрібно у різних куточках планети, країн світу проводити посильні заходи, які змогли б зрушити з місця проблему та привернути до неї суспільну увагу. Ось декілька порад для активістів та небайдужих людей, які Грінпіс наводить у своєму спеціальному посібнику «Мільйон дій для планети: майбутнє без пластику».

1 Підберіть відповідний фільм про майбутнє без пластику та організуйте його перегляд у вашому місті чи селищі.

Чудовим способом поінформувати людей про наявність проблеми в спокійній та доброзичливій обстановці є спільний перегляд тематичного фільму. Для локальної групи волонтерів-екологів це може також стати відмінним засобом для залучення нових однодумців та знайомства з іншими місцевими організаціями і активістами. Крім інформування про проблему пластикового забруднення і можливого вирішення проблеми, спільний перегляд фільму та його обговорення може стати поштовхом до активних дій у цьому напрямку.

2 Зробіть публікацію про проблему пластикових відходів у ЗМІ.

Традиційні ЗМІ – газети, телебачення, журнали, радіостанції, а також сучасні онлайн-медіа є оптимальним варіантом привернути увагу до проблеми великої кількості людей. Оскільки у місцевих ЗМІ домогтися публікації листа-звернення набагато простіше, варто починати саме з них. Також слід розказати про публікацію в соцмережах із хештегом #ПорвиЗПластиком і #BreakFreeFromPlastic.

3 Допоможіть супермаркетам відмовитися від пластику.

Саме супермаркети, не залежно від їх розмірів, є чи не найбільшими розповсюджувачами одноразових пластикових виробів. Майже в усіх продовольчих чи дрібнооптових магазинах практично неможливо обійтися без пластикової упаковки. Тому слід шукати способи впливу на локальних продавців і навіть на великі торгові мережі задля відмови їх від використання пластикової упаковки. Розмовляти потрібно як з власниками, так і менеджерами закладів. Також можна підготувати лист-звернення до супермаркетів із вимогою відмовитися від пластикових пакетів, передати керівництву (власникам) та опублікувати його в соцмережах.

4 Закликайте до відмови від одноразової пластикової упаковки і заклади харчування, зокрема, ресторани, кафе тощо.

Сьогодні в усьому світі шириться рух, який спонукає мережі швидкого харчування, ресторани та кафе активно відмовлятися від використання одноразових пластикових виробів. Відмова від одноразових трубочок, склянок та інших пластикових виробів дозволить популярним барам і кафе скоротити масштаби забруднення.

5 Лобіюйте заборону одноразових пластикових виробів у вашому місті (селищі).

Лобіювання є ефективною стратегією впливу на думку інших і формування підтримки з боку офіційних осіб на всіх рівнях влади. Для успішного лобіювання може знадобитися значний час і наполегливість у розвитку відносин з представниками влади. Потрібно знайти з ними спільні позиції та заручитися їх підтримкою з цього питання.

6 Організуйте суботник і визначте бренди-забруднювачі.

Багато вулиць, парків, берегів річок та пляжів буквально усипані пластиковим сміттям. Організація суботників під правильним лозунгом допомагає людям задуматися про проблему і вплив пластикового забруднення на середовище їх існування. Нерідко такі прибирання поєднуються з аналізом типів і обсягів зібраного сміття. Це може дати інформацію про бренди і компанії, які є найбільшими забруднювачами, розробити щодо них конкретні заходи.

7 Організуйте громадську групу по боротьбі з пластиковим забрудненням.

Наявність організованої групи однодумців значно підвищує шанси достукатися до виробників і споживачів пластикових виробів та змінити звичну їм культуру «купив – використав – викинув». Просування цих ідей через можливості соцмереж обов’язково дасть потрібний результат.

Лише спільні зусилля

Звичайно, громадські екологічні організації та рухи є значною силою у боротьбі за збереження довкілля. Проте реалії сьогодення такі, що велике значення для вирішення проблеми пластикових виробів має позиція держави. Без державної заборони та обмеження виробництва і використання небезпечних видів пластику і одноразових пластикових виробів зрушити її буде складно.

На законодавчому рівні мають бути вирішені питання щодо повторного використання пластику. Має бути введено розширену відповідальність виробників та компаній, які завдають шкоди навколишньому середовищу, за весь життєвий цикл пластикових виробів. Зі свого боку, уряд і виробники пластику мають шукати інвестиції для розвитку моделей повторного використання і нових способів доставки товарів зі зменшеною кількістю упаковки або без неї. Потрібно також, щоб на загальнодержавному рівні започатковували такі акції як відмова від моделі «купив – використав – викинув». При цьому слід вказати на альтернативу пластиковій упаковці, яка була б доступною у фінансовому плані більшості пересічних споживачів.

Таким чином будь-які зусилля, які приводять до скорочення споживання і направлені на переробку пластику мають бути підтримані і суспільством, і державою. Лише спільно ми зможемо виправити ситуацію та навести лад на нашій прекрасній планеті.

Олександр КОЗКА,
Газета “Природа і суспільство”

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Top