Шляхи нових можливостей

Куди ведуть лісові дороги.

Одним із резервів зростання ефективності господарювання трудівники Костопільського лісгоспу, що на Рівненщині, вважають будівництво лісових доріг. Якщо сказати в кількох словах, то споруджені тут шляхи сприяють вирішенню багатьох організаційних та технологічних проблем. Крім того, завдяки добрим дорогам місцеві лісівники мають можливість не тільки оперативно встигати на гасіння пожеж на початку загорання, коли ще легко здолати стихійне лихо, а й запобігати браконьєрству часто навіть на стадії заміру, отримавши сигнал про підготовку до порушення лісового та мисливського законодавства. Одне слово, як вважають спеціалісти лісгоспу, дороги в лісі – це життя для підприємства, адже, кожна нова лісова дорога – економіці підмога.

І не можна не погодитися з такою оцінкою важливості лісових шляхів. Та й аналіз виробничих показників підприємства підтверджує значний економічний ефект від будівництва нових доріг, особливо, на вивезенні деревини. По-перше, зросло навантаження на кожний рейс у середньому в півтора рази. А ще ж – економія за умов постійного подорожчання пального, мастил, запасних частин, а також подовження терміну експлуатації техніки.

Та й неабиякі зручності відчувають і робітники при підвезенні їх до місць виконання різних лісогосподарських робіт. При бездоріжжі, згадують вони, часто траплялося, що іще не доїдеш до об’єкта роботи, а вже добряче натрудишся, визволяючи транспорт, котрий по кілька разів зав’язав у баюрах. Та й натрясе, звісно, на вибоїнах так, що навіть уже добравшись до місця, ще кілька годин відходиш від тієї подорожі. Мовляв, яка вже тут робота, а попереду ще ж чекає дорога назад після закінчення трудового дня.

Тож виходить, що споруджуючи лісові дороги, костопільські лісівники розбудовують ефективну економіку, вирішують важливі соціальні та побутові питання колективу. Адже, крім того, хороші дороги – ще й можливість доступу у визначені квартали для виконання робіт за будь-яких погодних умов, вивезення лісу хлистами.

Не можна не згадати й про те, що останніми роками в нашому краї стрімко почав розвиватися зелений туризм, і хороші лісові дороги, звісно, гарантують успіх цьому почину. Зрозуміло ж, що мало хто зголоситься їздити на оглядини лісових родзинок баюрами та вибоїнами.

Як же в лісгоспі організовується будівництво та догляд за лісовими шляхами? Тут створено спеціальні бригади, які оснащені відповідними технічними засобами. А всі завдання з будівництва та ремонту шляхів контролює головний інженер підприємства Леонід Кльоп, який відповідає за дотримання технології виконання всіх робіт.

У цілому протяжність побудованих магістралей на території лісгоспу становить понад 600 кілометрів, із яких більше 130 кілометрів із твердим покриттям, з них майже шість кілометрів побудовано торік.

На кожну тисячу гектарів площі, в середньому, в лісгоспі припадає 16 кілометрів шляхів. У держфонді обладнано місця в’їзду до лісових масивів шлагбаумами, попереджувальними межовими знаками та аншлагами, аби нагадати про заборону і відповідальність за в’їзд у масиви в пожежонебезпечні періоди. Тож новим дорогам особливо радіють пожежники лісгоспу. Адже лісові шляхи є ефективним доповненням до системи відеоспостереження підприємства, яка складається з чотирьох пожежних веж із відеокамерами, що встановлені в Злазненському, Мащанському, Мидському і Моквинському лісництвах, які в автоматичному режимі передають інформацію на центральний пункт у лісовому відділі адмінприміщення лісгоспу. Практично всі лісові угіддя перебувають у зоні постійної видимості. І вже за першим сигналом небезпеки вирушають на місце загорання лісу пожежники, які мають у своєму розпорядженні сім пожежних автомобілів, дев’ять тракторів, 12 плугів, п’ять причіпних бочок, наповнених водою, 13 мотопомп, 15 бензопил, а для оперативного зв’язку – дев’ять радіостанцій.

У своїй книзі «Зелений слід на святій землі», яка вийшла у світ у 2018 році, її автор Володимир Комаровський зауважує, що краса наших лісів і понині варта пензля видатних художників. Тож із задоволенням додам, що український художник Володимир Сергійчук – учасник та лауреат багатьох всеукраїнських та міжнародних конкурсів майстрів пензля, який народився в селі Карпилівці Сарненського району на Рівненщині, а нині живе в Луцьку, написав полотно, яке назвав «Космачівський ліс», на якому зобразив і дорогу, що веде у цей чарівний куточок насаджень.

Куди ж ведуть лісові дороги? Як правило, до кварталів, де проводяться лісогосподарські роботи, до рекреаційних об’єктів, туристичних стежок, заповідників, а також до обладнаних 11 пірсів природних водойм, які використовуються при виникненні лісових пожеж тощо. Позаяк лісогосподарські роботи проводяться планово, то в лісгоспі утвердилося правило, що при можливості шляхи до місць їх виконання будують, а чи ремонтують заздалегідь. А позаторік споруджено дорогу через костопільські ліси дещо ширшого призначення – вона, крім того, що використовується у лісогосподарському комплексі, ще й з’єднує угіддя Костопільського лісгоспу із сусіднім Березнівським і не тільки наблизила одне до одного ці підприємства, а й адміністративні райони. Коли сонце підніметься над горизонтом, «сонячні зайчики» починають пострибувати через коріння лісових доріг.

Петро ВЕЛЕСИК,
Газета “Природа і суспільство”

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Top