Є дорога – нема тривоги

Як стають ближчими далекі гори.

Нещодавно на базі ДП «Осмолодське лісове господарство» відбулася виїзна виробнича нарада Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства. Розпочали її з приємної події – відкриття архіву та їдальні. «У нас дуже багато документації, адже на підприємстві трудиться 320 осіб. Багато матеріалів повинно зберігатися досить тривалий час, тому ми вирішити обладнати окреме приміщення для архіву. Поряд відкрили їдальню для членів колективу», – розповів директор лісгоспу Олексій Фрик.

У Перегінському лісництві провідний інженер з лісових культур Ірина Сенич ознайомила учасників наради з процесами вирощування садивного матеріалу із закритою кореневою системою. Далі дорога пролягла до Осмолодського лісництва, де відкрили нове рекреаційне місце, а також ознайомилися з роботою деревообробної дільниці та соціально-побутовими умовами проживання працівників у робітничому гуртожитку. Неабияку зацікавленість у гостей викликала екскурсія та розповідь Галини Бойчук, керівника форельного господарства (на цій посаді вже 30 років!) – про історію створення його, особливості технології вирощування річкової форелі.

У Бистрицькому лісництві учасники наради оглянули облаштування проміжного складу, ознайомилися з організацією гірських лісозаготівель. Процес проведення прохідної рубки в середньовіковому ялиновому насадженні на базі гужового транспорту продемонстрували лісівники Різарнянського лісництва. Завершилася нарада демонстрацією елементів дорожньої інфраструктури та технологічних процесів виконання певних робіт на гірських шляхах Дарівського лісництва.

– 2007 року в лісгоспі було створено дорожньо-будівельну дільницю, – поінформував директор Олексій Фрик. – На сьогодні вона забезпечена екскаваторами, самоскидами, автогрейдерами, а також бульдозером і каменеподрібнювачем. Наявність такого автопарку дала можливість упродовж 2009–2019 років прокласти 57 км лісових автомобільних доріг та ще 296 км відремонтувати, збудувати 12 мостів загальною довжиною 156 метрів.

Підбиваючи підсумки наради, заступник голови Івано-Франківської ОДА Василь Івасик зауважив, що робота лісівників надзвичайно важлива як для збереження довкілля, так і для розвитку краю. «На прикладі Осмолодського лісгоспу ми побачили як розвивається лісова галузь, як впроваджуються сучасні технології з вирощування лісу, заготівлі та переробки деревини. Лісівники Франківщини роблять чимало корисних і необхідних для громад та держави справ. Їхні здобутки є основою економічної стабільності, запорукою екологічної та енергетичної безпеки регіону та держави загалом», – наголосив заступник голови облдержадміністрації Василь Івасик.

У діяльності Осмолодського лісового господарства, яке впродовж останніх десяти років очолює мудрий, підприємливий керівник Олексій Фрик, є багато цікавого, повчального. Досвід його заслуговує на більш глибоке висвітлення, тому наші лісові видання найближчим часом опублікують кілька ґрунтовних листів із підприємства, в яких проаналізують складові здобутків. Сьогодні ж надамо вступне слово директору та зосередимося на темі дорожнього будівництва.

…Лісничий Анатолій Шолопак і помічник лісничого Віталій Пліш запропонували здійснити поїздку в глибинку Довго-Полянського лісництва, одного з найвисокогірніших у краї. Тут знаходяться вершини гір Петрос, Попад, Паринка, Грофа, Великий Конюсяк і Малий Конюсяк. Схили їхні круті, кам’янисті, часом з виходом на поверхню скельного каменю. Одне слово, умови для зростання лісів досить складні. Як і для ведення планомірного рентабельного, екологічно збалансованого господарювання. Ще порівняно недавно до більшості куточків можна було хіба що долетіти гвинтокрилом, а тепер ми діставалися автомобілем. Сучасна лісотранспортна артерія, створювана в лісгоспі, відкриває доступ до найвіддаленіших стиглих і пристигаючих деревостанів, дає змогу ефективно охороняти насадження, вчасно ліквідовувати пожежі, вогнища хвороб і шкідників, вітровали. Мої супутники показували нові дороги, радо розповідали про облаштування під’їзних шляхів, проміжних складів тощо.

Задоволені лісовими дорогами в глибинку Карпат лісничий Довго-Полянського лісництва Анатолій Шолопак і помічник лісничого Віталій Пліш

Подібне бачив під час відрядження і в інших лісництвах: із 13-ти лише Краснянське та частково Сливківське і Перегінське належать до рівнинних. Гірські ліси займають 85,2% із загальної площі 64,3 тис. га. В минулому базою лісодорожньої мережі тут слугували вузькоколійки, прокладені ще за часів Австро-Угорщини та Польщі, однак за ними, як кажуть, і слід простив. Спершу сильно пошматувала повінь 1969 р., довершила руйнування ще одна – 2008 р. Відтак переключилися на автодороги та мости.

– Найпам’ятніший об’єкт, – ділився спогадами головний інженер лісгоспу Ігор Зварич, – міст при виїзді з Осмолоди, який називають «воротами в Карпати». Він найбільший, заново споруджений після повені 2008 р. Усі мости, які зводили після того, капітальні, металеві, крім одного, що з’явився 2011 р. в урочищі Григітлива Піскава, – він дерев’яний. Має 26 м завдовжки, 4 м завширшки, під’їзну дорогу до нього реконструювали. Чому дерев’яний? Бо метал на той час став надто дорогий. Проте цей міст так само надійний. Берегові опори його зробили на габіонах, тобто в спеціальні сітки заклали камінь і обшили металом, аби в них не забивалися рештки деревини, сміття…

Цікаво, що третина мостів, зведених за останнє десятиріччя, – на річці Лімниці, одній з найчистіших водних артерій не лише України, а й Європи. У 1997 р. басейн її оголошено ландшафтним заказником місцевого значення, лише на території Осмолодського лісгоспу він має площу 1564 га. Як розповів лісничий Дарівського лісництва Іван Павлів, бере початок річка з гори Велика Кіпута.

Ледь не до кінця минулого століття в цьому, а також Різарнянському, Піскавському, Менчільському та Мшанському лісництвах єдиним транспортним засобом залишалася вузькоколійка. Тепер з Осмолоди і майже до межі із Закарпаттям можна дістатися добротною лісовою дорогою. Лісничий Різарнянського лісництва Орест Кушнір просив звернути увагу на те, що переважно в’ється вона паралельно Лімниці, прокладена з відповідними комунікаціями, водоперевипусками. Вздовж дороги викопані канави чи кювети для води, траси освітлені, обіруч їх вирубано кущі та дерева, що підступали близько до полотна. Якість дорожньо-будівельних робіт забезпечена за мінімального впливу на лісове середовище. І не побачити вже такого, щоб механізатори трелювали деревину потоками, щоб через русло переїжджали автомобілі чи трактори.

За ініціативи лісничого Бистрицького лісництва Василя Бойка для послуг населення та туристів береги Лімниці з’єднали капітальною підвісною кладкою

На сьогодні загальна протяжність відомчих доріг на підприємстві становить 308,6 км, густота їх – 4,8 км на 1 тис. га. Від часу створення лісгоспу 1995 р. проклали 86 км, із них, повторюся, 57 км за останні десять років. А гуркіт техніки в горах не замовкає. Крім лісових трас, майструють капітальні підвісні кладки через річки для місцевого населення та туристів – як, наприклад, у Бистрицькому лісництві, де за ініціативи лісничого Василя Бойка з’єднали своєрідним містком два береги Лімниці. Розгортають перспективне будівництво та ремонт дорожньої мережі в нових, найбільш ресурсних, але важкодоступних урочищах – Сплаї, Кіпута, Росохан… Орієнтир – європейські норми, за яких відстань трелювання деревини не повинна перевищувати півкілометра, курс – на широке впровадження природозбережних технологій у лісі, що можливо лише за наявності добротних лісових доріг. Паралельно з дорожнім будівництвом повним ходом споруджують дамбу на річці Молода – вона забезпечить забір води для потреб форелевого господарства. Але про те, як місцеві лісівники ще й сприяють відновленню біологічного життя в гірських річках, поверненню їм втраченої слави форельних і багато чого іншого – у наступних листах з Осмолоди.

Микола ПУГОВИЦЯ,
Івано-Франківська область,
фото автора,
Газета “Природа і суспільство”

One Reply to “Є дорога – нема тривоги”

  1. Так багато сказано про мости ,а насправді Лімниця щодня каламутна під час робочого часу та чиста тільки зранку. Не подумайте, що я агресивно настроїний проти лісівників констатую факти літа 2019 року так як мав можливість працювати в Осмолоді в цей час. Та щодня мав можливість це все бачити.Проблем в лісництві повязаних з екологією надзвичайно багато одні вирубки кругомі про це просто бояться говорити . Бо хтось боїться за життя, а хтось за роботу. Стаття цікаво написана є і позитивні риси звичайно, але для тих хто в там не буває та не знає справжньої картини.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Top