ТЕРНИСТІ ШЛЯХИ ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ

Нещодавно у Києві, за ініціативи Держ-енергоефективності, відбувся ІІ Форум Енергоефективного партнерства. Цьогорічна тематика заходу – «Енергосервіс: інвестиції в енергоефективність бюджетної сфери та переваги для житлових будинків»
 
У відкритті форуму брали участь Прем’єр-міністр України Во­лодимир Гройсман, віце-прем’єр міністр Геннадій Зубко, керівник Діана Корсакайте, керівник проекту IFC «Енерго­ефективність у житловому фонді» Гжегож Гайда, директор проекту GIZ Крістіна Хагенедер.
Несподіванкою для багатьох стала поява серед спікерів форуму Руслани Лежичко. Руслана зазначила, що мета її участі у подібних заходах – це плідна участь у просуванні та лобіюванні теми енергоефективності, яка стала цікавою їй ще під час роботи в парламенті. Також Руслана зазначила, що підтримує зацікавленість проблемою підвищення енергоефективності з боку громадськості та всіляко сприятиме спільній роботі законодавчої, виконавчої влади та громадськості у цій царині.
 
Доганяючи, – відстаємо
 
Володимир Гройсман підкреслив, що значне відставання України в галузі ефективного використання енергоресурсів – це, передовсім, виклик та широке поле завдань. «Хочу вас поінформувати, що запровадження єдиної, ринкової ціни на газ дасть нам можливість побороти корупцію у сфері постачання газу. Ми кожного року мали зменшення власного його видобутку. Тому що занижена втричі ціна, яку сплачували «Укргазвидобуванню» доводила до зубожіння це підприємство. Зараз ми розпочинаємо етап збільшення власного видобутку газу. І якщо колеги з минулого Кабміну зробили усе, аби переключитися з російської труби на європейську, то наше завдання – зробити Україну повністю енергонезалежною», – заявив Прем’єр-міністр України.
В свою чергу, Діана Корсакайте зосередила увагу аудиторії на потребі розвитку сфери енергосервісних контрактів – ЕСКО. «Один із найбільш багатообіцяючих механізмів залучення приватних коштів до енергоефективних проектів є механізм ЕСКО. На сьогодні ми можемо сказати, що у США діє найбільший ринок ЕСКО-компаній у всьому світі. Він почав діяти з початку 80-х років минулого століття, і вже зараз щорічний обсяг цього ринку – 7,5 млрд доларів. Щорічний його приріст – близько 12%. Потенціал розвитку ЕСКО-механізму в Україні ще не використовується, попри те, що минулого року було ухвалено відповідне законодавство. Проте цей процес нині ще не є завершеним: на додаток до базового законодавства треба розвивати потенціал ринку, надавати його гравцям технічну допомогу», – підкреслила Діана Корсакайте.
На думку голови Держенергоефективності Сергія Савчука, показовим прикладом ефективної роботи уряду, місцевої влади, бізнесу та громадян є державна програма «теплих» кредитів. Адже в її основі лежить європейський прозорий механізм співфінансування.
«Завдяки цьому механізму нам вдалося найголовніше – залучити населення до енергоефективності, утеплення власних осель, заміни газових котлів тощо», – повідомив пан Савчук у ході виступу та нагадав, що за весь час дії програми вже понад 120 тисяч українських родин реалізували енергоефективних заходів у своїх домогосподарствах на суму 1,6 млрд грн.
 
«Попит на держпідтримку росте швидкими темпами. Лише за останні два місяці громадяни отримали 300 млн грн кредитів для утеплення. За нашими прогнозами, до вересня цього року українці можуть взяти «теплих» кредитів на 2,5–3 млрд грн», – повідомив голова Агентства під час спілкування із журналістами та додав, що у зв’язку із постійно зростаючим попитом на програму, необхідно буде піднімати питання про виділення додаткового фінансування на її реалізацію.
Сергій Дмитрович також додав, що Держенергоефективності разом з USAID та Міжнародною фінансовою корпорацією провели опитування ОСББ з усіх областей України, що впровадили заходи з енергоефективності у 2015 році за державною програмою.
Основним позитивним ефектом 70% ОСББ назвали зменшення витрат, 81% – підвищення комфорту, 98% ОСББ вважають досвід в участі програми позитивним, 95% взяли б участь ще раз і 98% порадять участь у програмі іншим ОСББ.
Завдяки тісній співпраці Агентства та місцевої влади 73% ОСББ скористались державною та місцевою підтримкою.
«Більше того, нашим прикладом ми показали бізнесу, іншим банкам величезний потенціал ринку утеплення в Україні. І вже сьогодні ЄБРР запущено подібну програму з видачі кредитів на утеплення «IQenergy» із загальним фондом 90 млн євро. До участі у ній залучено три приватні банки. Це означає конкуренцію між банками, а де конкуренція – там здешевлення кредитів», – зауважив він та пояснив, що поява нових програм за участі різних банків ще раз доводить правильність обраного шляху реформ. Йдеться про ситуацію «win-win», в якій виграють держава, економіка, суспільство і головне – пересічні громадяни.
 
Міжнародна співпраця
 
Важливу роль у реформуванні сфери енергоефективності відіграє підтримка міжнародної спільноти. Так, ЄС та уряд України мають тривалу історію співпраці у питаннях енергоефективності. Як зауважив керівник групи підтримки України Петер Вагнер, ЄС виступає як активний інвестор енергоефективних проектів та у питаннях розробки відповідного законодавства.
«Ми плануємо продовжити цю співпрацю. Серед важливих напрямків співпраці із урядом України та громадянським суспільством бачу опрацювання законопроектів про облік газу та води, а також – про енергоефективність будівель. Запевняю, що ЄС буде надалі підтримувати Україну», – наголосив П. Вагнер.
Повну підтримку ініціатив урядові України щодо реформи енергоефективності висловлює і уряд Німеччини. У цьому запевнила Крістіана Хагенедер, директор проекту GIZ «Енергоефективність у громадах», під час виступу на Форумі.
Також, більшість виступаючих акцентувала увагу учасників Форуму на необхідності безпосередньої участі населення у реалізації таких проектів. Кожен громадянин має усвідомити, що тільки його власна ініціатива у запровадженні заходів з енергоефективності у власній оселі дозволить зменшити енергоспоживання, заощадити на рахунках за комунальні послуги, створити комфортні умови проживання.
Загалом, у роботі II Форуму енергоефективного партнерства брали участь близько 30 доповідачів та майже 700 учасників. 
 
Однак, не все у цій галузі так гладенько 
 
Коментар. Ось що думає із цього приводу представниця недержавної організації «Житло» Ніна Каштіна: «Нещодавно Мінрегіон на офіційному веб-сайті оприлюднив для громадського обговорення проект порядку проведення конкурсу на право управління багатоквартирним будинком у разі, якщо його співвласники до 1 липня не визначаться з формою управління своїм спільним майном.
У проекті наказу «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з надання послуги з управління багатоквартирним будинком» описується процедура підготовки до конкурсу з надання послуги з управління багатоквартирним будинком, його проведення, визначення переможця та перелік необхідної документації, строки подання конкурсних пропозицій, кваліфікаційні вимоги до учасників конкурсу.
 
Вважаємо, що чинна редакція проекту документа містить ряд корупційних загроз:
1. Дискримінація учасників ринку через штучні «кваліфікаційні вимоги».
Так, у документі прописано кваліфікаційні вимоги до учасників конкурсу, які включають у себе наявність матеріально-технічної бази, персоналу, що відповідає кваліфікаційним вимогам до професій працівників та має необхідні знання та досвід, фінансової спроможності та досвіду роботи з надання послуг у сфері житлово-комунального господарства. Вважаємо за необхідне не усувати учасників узагалі від участі в конкурсі через будь-які «кваліфікаційні вимоги», а визначити ці вимоги як критерії оцінювання пропозицій, і порівнювати за ними пропозиції усіх учасників.
2. Усунення малого та середнього бізнесу від участі через групування будинків у великі «лоти».
Тут треба звернути увагу на те, що зміст закону «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» передбачає, що управитель призначається конкретному будинку, а не їх абстрактній кількості, як пропонує проект наказу. Тому ми наполягаємо на необхідності проведення конкурсу для кожного будинку.
3. Штучне затягування конкурсу. 
Проект наказу не передбачає часових обмежень щодо розгляду конкурсних пропозицій після розкриття результатів. Ми наполягає на необхідності негайного розгляду пропозицій після відкриття конвертів.
4. Перемовини комісії з учасниками конкурсу.
Вважаємо за необхідне вилучити норми щодо можливості консультацій з окремими учасниками конкурсу під час його проведення, як потенційно корупціогенну.
5. Участь пов’язаних з учасниками конкурсу осіб у конкурсній комісії.
Документ передбачає, що до складу конкурсної комісії не можуть входити представники учасника конкурсу з надання послуги та члени їх сімей. До цього переліку потрібно додати самого учасника, а також близьких осіб учасника, членів його сім’ї і осіб, близьких до посадовців та власників корпоративних прав учасника – юридичної особи.
 Наполягаємо на тому, що без урахування вищезазначених правок проект наказу Мінрегіону «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з надання послуги з управління багатоквартирним будинком» буде потенційно корупційним. 
Якщо відверто, то особисто у мене склалося таке враження: держава просто хоче перекласти проблеми комунальної сфери на плечі населення». 
 
Популізм чи боязнь реформ
 
Як повідомив мені у приватній розмові представник однієї із областей України, на місцях усе виглядає зовсім не так райдужно, як говорять чиновники. 
– Держефективність займається популізмом, а на місцях бояться видати наказ, згідно з яким якась організація перехопила повноваження. Як можна економити, якщо у нас немає чіткого обліку витрат енергії? Закон про облік досі не прийнятий. 
На енергозберігаючі технології виділяють такі мізерні кошти, що просто смішно. Дайте кредит на 20–30 років під невеличкий відсоток, а хоча б на п’ять років. Ніхто не дає.
Сьогодні обмінювалися меморандумами, але ж це навіть не «дорожня карта», це просто декларація про наміри. 
Пан Корчміт, будучи першим заступником голови Держефективності, нам нічим не допоміг. Ми до нього зверталися. Знову створюють нові енергетичні компанії. 
Вони хочуть силою змусити людей, через компанію ЕСКО брати участь в енергозбереженні. ЕСКО хоче спочатку вкласти гроші, а потім заробити. А я вважаю, що комунальну власність треба передавати в концесію, – констатує наш співрозмовник
Програма затверджена, однак на місцях її не хочуть приймати. Місцеві депутати не бажають ризикувати, запроваджуючи такі кардинальні реформи, доки вони самі, особисто щось із цього не матимуть. Вони інфантильні. 
І водночас центральна влада не виконала своїх обіцянок по твердопаливних котлах. Люди взяли кредити, держава їм по півроку нічого не відшкодовує, а банки вимагають повернення грошей! Де гарантія, що сьогодні, взявши мільйони, заставивши свою квартиру, громадяни не опиняться на вулиці?
Одиничні приклади енерговпровадження є, немає масовості, немає «прозорості». Центральна влада займається популізмом. Банки хочуть заробити, й вони зароблять, однак як змусити населення повірити в цю реформу?
Держава має, перш за все, прийняти закон про облік, і без чіткого обліку нікому не надавати енергоносії. І ніяких винятків. Білоруси вже давно прийняли цей закон. Там в усіх лічильники стоять.
У нас же встановили лічильники, а потім їх ламають, демонтують! Треба встановлювати не лише загальнобудинковий лічильник, а й поквартирний! 
А якщо у кожного свій лічильник, він сам все утеплить і буде економити! Треба відрегулювати температуру, кому скільки треба. Наприклад, мені не треба 18, а досить і 15 градусів тепла. А насправді буде таким чином – одному дали 21, іншому 10 градусів. Паливний котел не повинен працювати на 100%.
Стосовно пільговиків, яким обіцяють повертати 70% кредиту. Це безглуздя! Якщо я буду отримувати субсидію, то навіщо мені економити? А самі субсидії проходять через певні банки, хтось щось із цього має… Чим складніша схема, тим складніше контролювати. 
Я переконаний – можна запровадити утеплення будинків, не підвищуючи ціни. Влада каже нам, що підвищивши ціни й тарифи, вони зменшили термін окупності. Нічого подібного! Якщо ціна підвищується на щось одне, то підвищується на все! Вони підстьобують інфляцію. Знову будуть друкувати гроші. 
 
Валерій СЕРДЮК,
© “Природа і суспільство” 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Top