«ДЕРЖАВНІ ЛІСИ» ПОЛЬЩІ

Сучасна модель ведення лісового господарства

Впродовж 6–10 червня 2016 року українські фахівці у галузі лісового господарства та експерти програми «ENPI East FLEG ІІ» із робочим візитом відвідали «Державні ліси» Республіки Польща (Panstwowe Gospodarstwo Lesne «Lasy Panstwowe»).

Польський досвід реформування лісової галузі вважають одним із найкращих, тому безпосереднє знайомство з методами ведення лісового господарства на сталих засадах і з урахуванням вимог наближеного до природи господарювання є дуже важливим для України, оскільки історія лісоуправління, обсяги лісових ресурсів і особливості лісорослинних умов Польщі є дуже схожими із лісистими регіонами нашої країни.

Учасники делегації мали змогу детально ознайомитися з досвідом польських колег щодо структури, чисельності, функцій, джерел фінансування, планування та контролю в лісовому господарстві; із будівництвом лісових доріг; організацією екологічної освіти та системою просвітницько-інформаційної роботи, яка сприяє формуванню високого рівня довіри громади до лісівників. Крім цього, у численних розмовах із польськими колегами обговорювали можливі шляхи подолання негативних явищ, що мають місце в лісовому господарстві України.

Спільне знайомство розпочалось у Центрі екологічної освіти Ліси Яновські із презентацій про статистику і загальний стан лісів у Польщі загалом та Надлісництва «Янув Любельські» зокрема.

«Приємно, що завдяки таким зустрічам ми можемо обмінюватися досвідом та дискутувати про покращення практики ведення лісового господарства в наших сусідніх країнах», – зазначив під час свого вступного слова директор підприємства Генрік Разевскі.

Потрібно відзначити, що польські колеги доклали усіх зусиль, щоби якомога повніше ознайомити нас із усім комплексом лісогосподарської діяльності і мисливського господарства в різних природно-кліматичних регіонах Польщі – відповідно, в

межах регіональних дирекцій державних лісів у Любліні (регіони Малого Полісся та Люблінської височини) та Кросно (регіони Прикарпаття та Бещадів). Зокрема детальне ознайомлення з діяльністю та організацією роботи Центру екологічної освіти Ліси Яновські, навчально-відпочинковим Центром надлісництва Цисна, просвітницько-промоційних лісових комплексів «Ліси Бірчаньські» та «Ліси Бещадські», надлісництв: Янув Любельські, Гощерадув, Олещице, Бірча, Цісна, Балігруд, Лютовіска, Ступосяни, частково Бещадського національного парку.

Модель лісового господарства Польщі

Сучасну модель господарювання Польща почала формувати з кінця 80-х – початку 90-х років минулого сторіччя, поступово все більше повертаючись до приватної форми виконання господарських та лісогосподарських робіт. До того часу форма лісового господарювання була схожою до існуючої у Радянському Союзі моделі. Законодавчою підставою реформування став прийнятий у 1991 році Закон про ліси, який окреслив статус державного розпорядника лісів як «Польська урядова організація, яка управляє державними лісами Польщі від імені Державного казначейства Польщі». Основним елементом Закону є те, що організація не має статусу юридичної особи (не платить ренту), але є фінансово незалежною і самодостатньою (не знаходиться на утриманні держбюджету) для того, щоб зберігати, раціонально використовувати і примножувати лісові багатства в інтересах народу країни.

Адміністративна реформа лісової галузі в Польщі поступово зумовила виведення робітничих посад за межі організації в ранг приватних вільнонайманих працівників (від 120 тис. працюючих у господарстві у 1988 році – до дещо більше 25 тис. у 2015 році), призвівши не тільки до збільшення конкуренції, а й до підвищення персональної відповідальності за виконану роботу, відтак і до суттєвого збільшення можливого заробітку. Отож робочих, які працюють за аутсорсингом, а саме: заготівлі деревини, посадки, а також охорони лісів сьогодні нараховується у два рази більше, ніж в організації. Поряд із цим, найменшою працюючою в лісі системною ланкою організації сьогодні є помічник лісничого.

Однак це не означає, що лісівники відмовилися від підтримки ринку лісової праці в країні. Організація взяла багатомільярдний кредит у Світовому банку в 90-х роках тільки для того, щоб перекредитувати його своїм колишнім працівникам з метою закупівлі необхідних сучасних інструментів та техніки, піднявши таким чином продуктивність праці в галузі та забезпечивши прийнятний рівень екологізації лісозаготівельних та інших лісогосподарських робіт.

Основним заробітком, завдяки якому фінансується охорона лісу й інші лісогосподарські заходи, є продаж деревини (щорічно реалізується приблизно 38 млн метрів кубічних деревини на суму майже 2 млрд євро). Інші доходи використовуються для комплексної розбудови господарки. У випадку, коли коштів, необхідних для покриття витрат запланованих лісогосподарських робіт недостатньо, – фінансування здійснює Генеральна дирекція організації з Фонду Лісу за відповідними заявками (всі лісгоспи обов’язково відраховують відсоток від продажу деревини (у 2015 році – це 14%) до зазначеного фонду). Існує також складщина амортизаційних відрахувань держлісгоспів (надлісництв) у межах регіональних дирекцій для акумуляції більшої кількості фінансових ресурсів з метою побудови капітальних споруд чи лісових доріг на території якогось одного із них у певному році.

Стержнем  сучасної моделі є впроваджена у 2004 році конкурентна процедура закупівлі всіх матеріалів і послуг для контрактів, які укладаються за народні/державні кошти. Так, сьогодні визначення виконавця послуг чи постачальника продукції в лісовому господарстві і публікація переможця  відбувається через вебпортал (http://bip.lasy.gov.pl/pl/bip). Отож конкурсна процедура передбачає публікацію оголошення на вебсайті зі всією необхідною технічною, фінансовою та юридичною інформацією, прийняття пропозицій (не менше 2-х), зрозумілий/відкритий конкурсний відбір, що відбувається традиційним способом за заздалегідь опублікованими критеріями (існує різний рівень деталізації залежно від фінансової вартості пропозиції). Такий рівень публічних заходів дозволив значно зменшити корупційні ризики під час вибору підрядчика та підвищити рівень довіри організації на ринку.

Продаж деревини також переважно (80–85%) відбувається на інтернет-аукціонах: www.e-drewno.pl. Продаж відбувається напередодні нового року за попередніми контрактами (фючерсами). Початкові ціни формуються на підставі минулорічних аукціонних цін. 70% від виставленої на попередній продаж деревини продається великим компаніям із позитивною історією співпраці, а решта 30% продається малими партіями компаніям, незалежно від їхньої історії на ринку. Залежно від обсягів реалізації круглої деревини одному учаснику – підписати контракт має право директор лісогосподарського підприємства, або директор регіональної дирекції, або керуючий генеральної дирекції.

Приблизно 12% від всієї заготовленої деревини реалізується лісовими господарствами для роздрібних продажів (місцевим домогосподарствам), і ще майже 5% залишається для власних потреб або для продажу на аукціонах (деревина унікальної якості за найвищими цінами, зокрема, така деревина розглядається лісівниками як елемент гордості в очах суспільства за вирощений продукт). Відпуск проданої на аукціоні цінної деревини в лісі, при дорозі чи на майданчику відбувається тільки після 100% оплати продукції, після чого помічник лісничого має можливість роздрукувати товарно-транспортну накладну на вивіз продукції. Вся деревина в обов’язковому порядку маркується та до неї прикріплюються відповідні бирки, для дров окрема бирка проставляється на окремий стос (лот). Лісове підприємство може виставляти 5% штрафу за заявлену на аукціонних торгах, але не вибрану контрактником вчасно деревину. В іншому випадку оплату змушений буде здійснити сам помічник лісничого чи лісничий, який відпустив продукцію. Вся необхідна інформація, що стосується порядку продажу в організації «Державні ліси» розміщена на сайті: http://drewno.zilp.lasy.gov.pl/drewno.

Лісогосподарські роботи в усіх лісокористувачів виконуються згідно із запроектованими на 10 років заходами. Проектування здійснюють 12 регіональних лісовпорядних організацій (Бюро з управління лісовими ресурсами та геодезії), які входять у структуру «Державних лісів»

та 2 приватні лісовпорядкувальні організації, які отримують конт­ракти на виконання робіт теж на конкурентних засадах. Щороку погоджується та затверджується план діяльності лісництва, лісгоспу, регіону, національної дирекції та здійснюється звітування. Кожні п’ять років дирекція проводить комплексний аудит усіх територіальних установ.

Порівняння двох адміністративних систем ведення лісового господарства

Сьогодні у державному підпорядкуванні Національного лісового холдингу «Державні ліси» й у Державному агентстві лісових ресурсів України перебуває приблизно однакова кількість лісових угідь (майже 7 млн га вкритих лісом земель). Структура управління теж значно схожа за своєю управлінською вертикаллю (Генеральна дирекція у польських колег – Державне агентство лісових ресурсів у нас; регіональна дирекція (17) – обласне управління лісового й мисливського господарства (24 + Республіканський комітет Автономної республіки Крим з лісового та мисливського господарства); надлісництво (430) – держлісгосп (313); лісництво – лісництво; науково-дослідні та виробничі установи).

Хоча варто зауважити, що адміністративні системи лише зовні схожі, однак їх функції і завдання – різні.

Досвід щодо вирощування садивного матеріалу

У 2014 році в Польщі було посаджено 48 537 га лісів у всіх категоріях власності. Для цього лісівники використовують потужності лісових розсадників продуктивною площею понад 2100 га в цілому, де щорічно вирощується близько 800 мільйонів садивного матеріалу.

Тому особливий інтерес в українських фахівців викликав досвід польських лісівників щодо практики насінництва й дотримання генетичної чистоти популяцій лісоутворювальних порід та, насамперед, сучасний досвід вирощування саджанців у конт­рольованих умовах із закритою кореневою системою. Зі спеціалізованими виробничими закладами з виробництва сіянців і саджанців лісових порід учасники делегації детально ознайомилися в надлісництвах Гощерадув та Олешице. Виділявся продуманий підхід до планування необхідних обсягів садивного матеріалу, організація його вирощування та оптимальне використання наявних площ, розвиток господарств на госпрозрахунковій (само­окупній) основі. Обслуговують всі розсадники теж найняті за контрактом фахівці.

Заходи з охорони природи  в лісах

Діяльність з охорони навколишнього середовища в лісах Польщі включає в себе багато різних аспектів, серед яких рання діагностика загроз, що мають негативний вплив на ліси, заходи з боротьби зі шкідниками і хворобами лісу, інші особливості управління й господарювання на природоохоронних територіях.

Знання природних процесів і постійний огляд стану лісових середовищ дозволяють лісівникам планувати і проводити профілактичні активні лісогосподарські заходи щодо захисту лісів від масових хвороб.

«Під час нашої поїздки ми побачили багато позитивних прикладів того, як здійснюються активні заходи для припинення подальшого масового розповсюдження шкідників і хвороб у лісах. Лісогосподарські заходи включали в себе вибіркове видалення свіжозаселених і вирубування пошкоджених дерев. Внаслідок цього і маємо деревостан явно стійкіший. Також добре було зроблено те, що відразу підсаджено ті породи, які властиві типу лісорослинних умов. Гніздові вибіркові способи рубок цілком придатні для пошкоджених насаджень», – розповідає доцент кафедри екології Національного лісотехнічного університету України Микола Васильович Чернявський.

Зауважимо, що в різних лісових господарствах обсяг природоохоронних територій на лісових землях коливається від 20% до 60% загальної площі, загалом – це 40% всіх лісів «Lasy Panstwowe», яка охоплює 2,8 млн га. Лісівники охороняють відповідні місця проживання і популяції видів на визначених місцях. Приблизно 20% території Польщі займають території природоохоронної мережі «Натура 2000», більшість з яких належить до лісових територій та які складаються з двох типів: спеціальні зони захисту, які встановлені для охорони диких птахів і спеціальні охоронні зони, призначені для збереження  оселищ (біотопів), а також окремих видів рослин і тварин.  Абсолютна більшість територій національних та ландшафтних парків також є лісовими.

Важливим аспектом ведення лісового господарства в Польщі є високий рівень наукоємності польського лісівництва. Так, сьогодні на території державних лісів Польщі реалізується всеохоплююча комплексна програма інвентаризації біотичного різноманіття, яку здійснюють представники наукових інститутів лісової галузі та лісівники на місцях.

Зауважимо, що візит делегації українських лісівників і науковців до Польщі й ознайомлення з досвідом роботи польських колег матиме важливе значення для подальшого поступового формування принципово нового бачення місця лісового господарства як в економіці, так і в екологічній безпеці держави.

Повна версія статті за посиланням: http://wwf.panda.org/wwf_news/?271518/Foresters-trip-to-Poland

Дмитро КАРАБЧУК,
координатор заходів програми «ENPI East FLEG ІІ»,

Олександр КАГАЛО,
експерт програми «ENPI East FLEG ІІ» з питань збереження біорізноманіття в лісах України

© “Лісовий і мисливський журнал” 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Top